Asiakaspalvelun ja viestinnän tarpeet kasvoivat

KT:n asiantuntijat antoivat vuoden aikana työ- ja virkaehtosopimuksiin keskittyvää neuvontaa sopimusalakohtaisilla palvelusähköposteilla sekä työsuojelukysymyksiin keskittyvällä palvelusähköpostilla yhteensä noin 7 200 kertaa.  

Kysymyksiä esitti noin 2 200 henkilöä liki 500:sta eri organisaatiosta. Edelliseen vuoteen verrattuna palvelusähköposteihin tuli yli tuhat kysymystä aiempaa enemmän. Palvelusähköposteissa kysyttiin yleisiä työsuhteisiin liittyviä asioita, joista monet kysymykset olivat tietyn organisaation tilanteisiin kohdennettuja kysymyksiä. Palkat, järjestelyerät, lisät ja vuosilomat toistuivat kysymyksissä.

Sopimustoiminnan palvelusähköpostien lisäksi vuoden aikana avattiin muun muassa TE2024-uudistusta sekä yrityspalveluja koskevat palvelusähköpostit, joista annettiin joitakin kymmeniä vastauksia.

 

KT:n julkaisutoiminta oli aktiivista

Osa sopimuskirjoista 2022–2025 ilmestyi jo vuonna 2022 ja osa ilmestyi toimintavuonna.  Sopimuskirjat ilmestyvät myös ruotsinkielisinä. Kaikki sopimukset julkaistiin myös sähköisesti verkkosivustolla.

Vuoden aikana myytiin yli 15 600 julkaisunidettä, joista pääosa oli uusia sopimuskirjoja. Työ- ja virkaehtosopimuskirjojen painattaminen ja julkaisu verkkosivuina työllisti koko vuoden ajan. Sopimuskirjaprosessia ja -työkalua kehitettiin vuoden aikana, jotta jatkossa sopimuskauden aikaisten muutosten hallinta ja valmiiden sopimusten julkaisuprosessi olisivat sujuvampia. Sopimukset päivittyivät jatkuvan neuvotteluperiaatteen vuoksi jatkuvasti. 

Jokaisesta KT-lehden numerosta otettiin noin 5 000 kappaleen painos, josta postitettiin tilaajille noin 3300 kappaletta, Niistä melkein puolet oli vapaakappaleita asiakkaille ja sidos- ja yhteistyökumppaneille, kuten kunta- ja hyvinvointialuepäättäjille ja KT-yhteyshenkilöille. Lehteä jaettiin myös KT:n tapahtumissa. Kaikkiaan lehtiä ilmestyi vuoden aikana kuusi numeroa.

Sopimusratkaisuista ja palveluista viestittiin ahkerasti

KT:n verkkosivut olivat aktiivisessa käytössä, ja niiden käyttö lisääntyi sopimusten valmistuttua. Verkkosivujen käytetyimpiä sisältöjä olivat aiempien vuosien tapaan työ- ja virkaehtosopimukset, yleiskirjeet, usein kysytyt kysymykset ja ohjeet. Ohjeissa ja usein kysytyissä kysymyksissä lukijoita keräsivät erityisesti palkkaratkaisuun ja palkankorotuksiin liittyvät sisällöt.

Verkkosivuilla julkaistiin 38 tiedotetta, joista 27 oli mediatiedotteita. 

Mediatiedotteiden lisäksi kt.fi-verkkosivuilla julkaistiin 66 uutista. Niissä kerrottiin laajasti kunta- ja hyvinvointialan työnantajien toimintaan vaikuttavista aiheista kuten 

  • alaa koskevista tutkimustuloksista
  • työ ja virkaehtosopimuksista
  • työelämään vaikuttavista lakimuutoksista ja hankkeista 
  • KT:n palveluista ja edunvalvonnasta. 

Asiantuntijat kirjoittivat lisäksi 13 ajankohtaista blogia, joissa käsiteltiin edunvalvonta-asioita, kuten taloutta, eläkkeitä ja johtamista.  

KT:n julkisille verkkosivuille osoitteeseen kt.fi tehtiin keskimäärin 175 000 käyntiä kuukaudessa. Toimintavuoden aikana sivuston käyttäjäseurannassa otettiin käyttöön uusia työkaluja. Lisäksi jatkettiin sivuston pienkehittämistä sekä työ- ja virkaehtosopimusten julkaisemista sujuvoittavan työkalun rakentamista.

  

Sosiaalisen median kanavien käyttö oli säännöllistä

KT:n viestintään kuului toimintavuonna tärkeänä osana sosiaalisen median käyttö. KT:lla oli vuonna 2023 käytössä sosiaalisen median alustoista Twitter (joka muuttui toimintavuoden aikana X:ksi), LinkedIn ja Youtube. Kanavista aktiivisin oli X, johon tehtiin postauksia säännöllisesti jokaisen verkkosivu-uutisen ja tiedotteen ilmestyttyä sekä muissa ajankohtaisissa tilanteissa.  

KT:n viestintätiimi hoiti some-tilien ylläpitoa, ja lisäksi asiantuntijat viestivät omilla profiileillaan KT:n asioista. KT:n X-profiililla oli toimintavuoden aikana 6 253 seuraajaa. Julkaisuja tehtiin vuoden aikana 520. LinkedInissä oli vuoden lopussa 5 653 seuraajaa. Aikavälillä 25.1.–31.12. julkaisuja oli 102 kappaletta.  

Toimintavuonna teetettiin sosiaalisen median käytöstä ulkopuolinen arvio sekä aloitettiin KT:n some-linjausten ja -ohjeistusten valmistelu.

Viestintään laadittiin selkeät linjaukset

Viestintä, asiakkuudet ja koulutus -yksikön keskeisin tehtävä oli edellisten vuosien tapaan edistää KT:n vaikuttavuutta. Viestinnän avulla KT:n tavoitteita ja toimintaa tehtiin näkyväksi niin medialle kuin asiakkaille. Tässä työssä huomioitiin viestinnän linjauksissa määritellyt keskeiset kohderyhmät.  

Toimintavuonna otettiin käyttöön viestinnän linjaukset ja niiden avulla aloitettiin toiminnan kehittäminen. KT:n oman työn ja asiantuntijoiden esille tuomista vahvistettiin muun muassa mediaviestinnällä sekä asiantuntijoiden viestintäkoulutuksella. Koko henkilöstöä koulutettiin sisäisesti ja lisäksi kymmenen asiantuntijaa osallistui räätälöityyn viestintäkoulutukseen. Myös tiedotejakelu, KT-lehti, sähköiset kirjeet ja verkkosivut olivat kehittämistyön kohteena toimintavuonna.

Monikanavaisella ja aktiivisella viestinnällä tuotiin esille KT:n tavoitteita ja näkemyksiä edunvalvontatyön tueksi. Yhteistyötä tavoitteiden näkyviin tuomiseksi tehtiin eri sidosryhmien, kuten keskusjärjestöjen ja eri asiakasryhmiemme edustajien, kanssa.